Monday, April 18, 2011

M15 (11-15.4.2011)

MINGGU 15 (11 – 15 APRIL 2011)

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

11.4.2011 ( ISNIN)

KELAS/MASA

4K8– (0815-0925)

TAJUK

Membina Ayat

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat mudah dengan menggunakan perkataan yang disediakan.

AKTIVITI

1.Pelajar membaca perkataan yang diberikan.
2.Pelajar memberikan makna.
3.Pelajar membina ayat.
4.Perbincangan.

ABM

-

REFLEKSI

P&P di atas masih sukar diadakan. Untuk memulakan sesi P&P sahaja guru memerlukan 10 minit untuk mententeramkan keadaan pelajar. 7 orang datang lewat dari tandas. Ada 5 kumpulan giat aktif dengan cerita mereka sendiri. Mereka seolah-olah tidak melihat kewujudan guru di depan. Hanya 4 orang pelajar sahaja yang dapat berkomunikasi dengan guru. Yang lain bercakap dan hanya bersedia untuk menyalin jawapan di papan tulis.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.4.2011 (SELASA)

KELAS/MASA

4K8 – (0945-1055)

TAJUK

Tatabahasa : Kesilapan tatabahasa

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menyalin ayat dengan betul dan dapat mengesan kesalahan penggunaan kata dalam ayat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

AKTIVITI

1.Pelajar menyalin latihan.
2.Pelajar mengnal pasti kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat.
3. Pelajar membuat pembetulan.
4.Guru menjelaskan sebab silap.

SISTEM BAHASA

Morfologi

REFLEKSI

Pelajar dapat juga mengesan kesilapan yang mudah tetapi tidak tahu hendak menulis jawapan.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

6.4..2011 ( RABU)

KELAS/MASA

4K8– (10.20-11.30), 4K4 – (0815-0925)

TAJUK

Membina Perenggan Karangan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat memibina ayat dan membentuk perenggan karangan.

AKTIVITI

1.Guru bina ayat di papan tulis. Sungai Sadong di Serian sudah tercemar.
2.Pelajar diminta menyambung ayat tersebut.
3.Guru menerangkan maksud ‘runtutan’ melalui ayat-ayat yang dibina pelajar.
4.Guru bimbing pembinaan ayat sehingga selesai perenggan karangan yang dibina.

ABM

Contoh di papan tulis

REFLEKSI

Pelajar tahu mengenal pasti diksi yang berkaitan perkataan ‘tercemar’ dan guru membantu pelajar membina ayat. Kelas 4K4 lbih aktif dan dapat membina ayat sendiri kecuali dua tiga orang. Kelas 4K8 bergantung terus kepada guru.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.4.2011 ( KHAMIS)

KELAS/MASA

4K8– ( 1055-1240 ) dan 4K4 0705-0815)

TAJUK

KOMSAS – Syair Definisi Orang Berakal

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membaca syair mengikut cara yang indah. Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang disediakan.

AKTIVITI

1.Pelajar baca senyap petikan.
2.Guru tanya soalan berkenaan dengan makna perkataan.
3. Bincang jawapan.
4. Pelajar buat soalan pemahaman.

SISTEM BAHASA

Ayat Subjek dan Predikat

REFLEKSI

P&P di kelas 4K8 tidak dapat dilaksanakan seperti yang dirancangkan. Pelajar tidak mahu belajar tapi rela menyalin jawapan sahaja. Seorang pelajar marah apabila diminta duduk bukannya berbaring. Guru nyaris hilang sabar apabila pelajar tersebut tidak mahu diarahkan berdiri di depan atas kesalahannya Sebaliknya dia memperlihatkan mata dan hatinya yang marah. P&P di 4K4 masih baik walaupun pencpaian masih kurang.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.4.2011 (JUMAAT)

KELAS/MASA

4K4– (0945-1055)

TAJUK

Tatabahasa : Kesilapan tatabahasa

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menyalin ayat dengan betul dan dapat mengesan kesalahan penggunaan kata dalam ayat.

AKTIVITI

1.Pelajar menyalin latihan.
2.Pelajar mengnal pasti kesilapan penggunaan perkataan dalam ayat.
3. Pelajar membuat pembetulan.
4.Guru menjelaskan sebab silap.

SISTEM BAHASA

Morfologi

REFLEKSI

Pelajar dapat mengenal pasti kesilapan tetapi tidak tahu membetulkannya. Guru cuba menerangkan sebab kesilapan.

No comments: