PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu: 28 | Hari: Rabu |
Tarikh: 8.7.2009 | Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia |
Masa:0825-0925 | Tingkatan:6AK1& 6AK5 |
Tajuk: | Sintaksis II -Ragam Ayat - Ayat Aktif Aktif Transitif dan Pasif |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan (2004:456) |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal ciri-ciri ayat aktif transitif dan pasif. |
BBM: | Carta lakaran oleh guru. |
Nilai: | Berani |
Kemahiran Generik: | Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat |
Aktiviti | 1. Pelajar membina ayat. 2. Cari kata kerja, frasa kerja dan sebab dipanggil frasa kerja. 3. Guru menerangkan konsep frasa kerja dalam ayat. 4. Pelajar bina ayat aktif transitif dan tukar kepada ayat pasif. |
RefleRReflefksiksi: | Pelajar masih perlu diperjelaskan konsep ayat aktif dan pasif dan songsang. 30% sahaja yang benar-benar memahami maksud ayat aktif transitif, pasif dan songsang. |
PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu: 28 | Hari: Rabu |
Tarikh:6.7.2009 | Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia |
Masa:0945-1055 | Tingkatan: 6RK1 |
Tajuk: | Pembentangan Kumpulan Tajuk: Unsur Bahasa Asing dalam bahasa Melayu |
Rujukan: | Nik Safiah Karim dan Norliza Jamaluddin (1997) |
Objektif: | Pelajar dapat menyediakan tugasan dengan sistematik dan menyampaikannya dengan baik dan tepat. |
BBM: | Carta oleh pelajar (Kumpulan Hazaman Jomi) |
Nilai: | Kerajinan |
Kemahiran Generik: | Kemahiran Belajar - catat maklumat dan susun maklumat |
Aktiviti: | 1. Pelajar bentang. 2. Komen. 3. Guru rumus. |
RefleRReflefksiksi | Kumpulan yang diberi tugas tidak bersedia. Guru ambil alih. Kumpulan dan pelajar secara amnya diberi nasihat. |
No comments:
Post a Comment