MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.8.
2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 10.20 - 1130
|
TAJUK
PDP
|
Membina
Perenggan Pengenalan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina pengenalan menggunakan ayat takrif dan mengaitkannya dengan isu
utama.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca soalan.
2.Pelajar
kenal pasti isu uama.
3.Pelajar
beri sinonim kata kunci.
4.Pelajar
beri takrif beberapa perkataan seperti bola, meja dan kemudian makna menabung
(isu utama karangan). Guru semak.
5.
Pelajar membina perengan pengenalan dan guru semak.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat memberi makna secara lisan degan baik namun kurang yakin menulisnya.
Pelajar dapat mengaplikasi penulisan makna menabung dalam penulisan perenggan
pengenalan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.8.2015
(Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Membina
Perenggan Pengenalan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina pengenalan menggunakan ayat takrif dan mengaitkannya dengan isu
utama.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca soalan.
2.Pelajar
kenal pasti isu uama.
3.Pelajar
beri sinonim kata kunci.
4.Pelajar
beri takrif beberapa perkataan seperti bola, meja dan kemudian makna menabung
(isu utama karangan). Guru semak.
5.
Pelajar membina perenggan pengenalan dan guru semak.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
didapati perlu latih tubi memberi makna sesua perkataan supaya menggalakkan
mereka berfikir secara tepat dan meggunakana diksi yang betul. Fokus kepada
pdp sangat pendek.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.8.
2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi & 5MPV (1130-1240)
|
TAJUK
PDP
|
KOMSAS
– Plot Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat menyatakan rumusaN cerita beradasarkan plot novel.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
menyatakan secara umum cerita dalam novel dari mula hingga akhir.
2.Guru
perjelas maksud plot sebuah novel.
3.Pelajar
melengkapkan plot novel (carta).
4.Pelajar
menyatakan plot:
a.
permulaan, b. perkembangan, c. perumitan, d. klimaks dan e. peleraian
5.
Pelajar melaporkan hasil perbincangan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
didapati pandai menyambung cerita ikut plot. Langkah pengenalan guru sesuai
untuk menggalakan pelajar ikut serta dalam aktiviti.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
13.8.
2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Latihan
Komsas – Menerangkan bahagian akhir
novel
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat menjawab soalan.latihan komsas.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
diberi soalan.
2.Pelajar
menulis jawapan sebagai ujian pendek.
3.Penilian
dan pembetulan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
lebih yakin menyatakan jawapan secara lisan. Mereka masih lemah menulis .
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
14.8.2015
(Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5&
5MPV - 0815-0945 pagi, 1040-1140 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Penulisan
Isi Karangan – Tujuan Menabung
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina ayat topik bagi isi-isi yang dibincangkan dan mengembangkanya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
beri takrif menabung.
2Pelajar
bina ayat topik dan guru semak bersama.
3.Pelajar
jawab soalan guru untuk bimbing menghuraikan isi.
4.Pelajar
menulis.
5.Perbincangan
hasil pelajar.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
masih lambat dalam menulis karangan. Mereka tidak mahu menyusahkan diri
berfikir. Hanya 2 orang sahaja didapati berusaha menyiapkan kerja dengan
sebaiknya.
|
No comments:
Post a Comment