MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
3.8.
2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 10.20 - 1130
|
TAJUK
PDP
|
Membina
Perenggan Isi
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat membina ayat topic yang berkaitan dengan isu utama dan seterusnya
menghuraikan isi.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca soalan dan cari kata kunci.
2.Pelajar
cari sinonim untuk kata kunci.
3.Pelajar
bina ayat topik.
4.Pelajar
tulis ayat topik di papan tulis.
5.Guru
semak dan tegur kelemahan dan kekuatan.
6.Pelajar
baiki dan sepatutnya belajar tentang kesilapan.
|
REFLEKSI
|
Guru
kena menunggu 10 minit untuk memulakan pdp. Pelajar tidak memberi fokus.
Pelajar
menunjukkan pemahaman namun masih tetap susah membna ayat topik yang tepat.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
4.8.2015
(Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV
- 10.20-11.30 pagi
|
OBJEKTIF
PDP
|
Membina
Perenggan Isi
|
AKTIVITI
|
Pelajar
dapat membina ayat topic yang berkaitan dengan isu utama dan seterusnya
menghuraikan isi.
|
REFLEKSI
|
1.Pelajar
baca soalan dan cari kata kunci.
2.Pelajar
cari sinonim untuk kata kunci.
3.Pelajar
bina ayat topik.
4.Pelajar
tulis ayat topik di papan tulis.
5.Guru
semak dan tegur kelemahan dan kekuatan.
6.Pelajar
baiki dan sepatutnya belajar tentang kesilapan.
|
|
Pdp
di atas merupakan pdp ulangan tetapi fokus kepada satu lagi aktiviti membia
ayat topic dan penghuraian. Yang jelas pelajar mengambil masa yang masih
panjang untuk menjana idea. Mereka menunjukkan kemahuan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu
|
TARIKH/HARI
|
5.8.
2015 (Rabu)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi & 5MPV (1130-1240)
|
TAJUK
PDP
|
Rumusan
– Kaedah Urus Sisa Binaan
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat mengenal pasti isi-isi tersurat dan dapat mengambil ayat yang
mengungkapkan isi dan menulis rumusannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan. Beri sinonim kata kunci.
2.Pelajar
tulis pengenalan.
3.
Guru semak dan tegur kesilapan.
4.Pelajar
kenal pasti ayat isi-isi tersurat dan tulis.
5.Pelajar
nyatakan secara lisan.
6.
Guru bimbing…penggunaan tatabahasa yang betul dalam ayat dan penanda wacana.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat membezakan ayat yang gramatis dan yang ayat tidak lengkap.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
6.8.
2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5
- 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Komsas..sambungan.
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat menjawab soalan-soalan yang menguji ingatan pelajar tentang perstiwa
yang terdapat dalam KdP.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
buat latihan dalam kumpulan.
2.Pelajar
nyatakan jawapan
3.Guru
bimbang dan tambah dan selit nilai dan persoalan..
|
REFLEKSI
|
Pelajar
belajar dengan motivasi yang rendah. Ditanya secara individu untuk memastikan
fokus mereka tidak terjejas
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa
Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
7.8.2015
(Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5&
5MPV - 0815-0945 pagi, 1040-1140 pagi
|
TAJUK
PDP
|
Rumusan
– Hal yang membimbangkan ibu bapa tentang remaja yang menagih fantasi kafe
siber
|
OBJEKTIF
PDP
|
Pelajar
dapat merumus petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan. Beri sinonim kata kunci.
2.Pelajar
tulis pengenalan.
3.
Guru semak dan tegur kesilapan.
4.Pelajar
kenal pasti ayat isi-isi tersurat dan tulis.
5.Pelajar
nyatakan secara lisan.
6.
Guru bimbing…penggunaan tatabahasa yang betul dalam ayat dan penanda wacana.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
memperlihatkan sedikit kemajuan.
|
No comments:
Post a Comment