MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.5. 2015 (Isnin)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 10.20 -11.30 pagi
5K5 - 10.20 - 1130
|
TAJUK PDP
|
Membina Ayat Topik
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membina ayat topik dan menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar memberi makna setiap perkataan dalam soalan (isu utama).
2.Pelajar menjana isi-isi bagi isu utama - faktor mencemar sungai kita
3Pelajar bina ayat topik.
4. Guru bimbing dan megulas kekuatan dan kelemahan.
5. Langkah 3 hingga 4 diulang.
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih belum cuku matang dan mahir dalam membina ayat topik
yang utuh - bertautan, beruntutan, bervariasi, dan gramatis.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
12.5.2015 (Selasa)
|
KELAS/MASA
|
5MPV - 10.20-11.30 pagi
|
TAJUK PDP
|
Tatabahasa - Ayat Pasif ke Ayat Aktif (Variasi)
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat menukarkan pola ayat pasif dalam teks rumusan kepada pola
ayat aktif tanpa menukarkan maksud asalnya.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca teks.
2.Pelajar kenal pasti kata kerja. 3.Pelajar kenal pasti ayat pasif dan ayat aktif. 4.Guru beri contoh cara menukarkan ayat aktif dan pasif sambil menerangkan
maksud ayat transformasi.
5. Pelajar buat latihan - cari ayat pasig dan tukarkan kepada ayat aktif tanpa
menukarkan maksud asalnya.
|
REFLEKSI
|
Pelajar dildapati sukar menukarkan pasif ke ayat aktif dan ayat dalam teks
ialah ayat majmuk. Hanya 5 orang sahaja berjaya. Yang lain perlu bimbingan.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
13.5. 15 (Rabu )
|
KELAS/MASA
|
5MPV dan 5K5
|
TAJUK PDP
|
Membina Penutup Karangan
|
OBJEKTIF PDP
|
Pelajar dapat membna perenggan penutup
|
AKTIVITI
|
1.Guru maklumkan ciri-ciri sebuah penutup karangan yang baik.
2.Pelajar baca Isu Utama yang diberikan guru.
3.Guru membina ayat rumusan bagi isi-isi karangan yang telah disenaraikan.
4.Kemudian guru tunjukkan contoh ayat cadangan,harapan dan pendirian.
5.Pelajar bina penutup sendiri berdasarkan isu yang baru.
|
REFLEKSI
|
Pelajar kesaran unyuk merumus dan mencari perkataan sinonim unyuk
meringkasakan is.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
14.5.2015 (Khamis)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 09.45-10.20 pagi
|
TAJUK PDP
|
Pemahaman - Cara Kendali Sisa Binaan
|
OBJEKTIF PDP
|
1Pelajar dapat dapat menjawab soalan-soalan pemahaan dengan ayat yang betul.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar beri makna
3.Pelajar baca soalan dan jawab soalan.
4. Guru semak jawapan pelajar. 5. Guru baiki jawapan dan tatabahasa ayat pelajar.
6.Pelajar buat pembetulan.
|
REFLEKSI
|
Pdp hari ini masih perlu diulang hari esok. Pelajar masih membina ayat.
|
MATA PELAJARAN
|
Bahasa Melayu (Tambahan 2 masa)
|
TARIKH/HARI
|
15.5.2015 (Jumaat)
|
KELAS/MASA
|
5K5 - 0815-0945 pgi
|
TAJUK PDP
|
Pemahaman - Cara Kendali Sisa Binaan (Ulangan)
|
OBJEKTIF PDP
|
1Pelajar dapat dapat menjawab soalan-soalan pemahaan dengan ayat yang betul.
|
AKTIVITI
|
1Pelajar baca petikan.
2Pelajar beri makna
3Pelajar baca soalan dan jawab soalan.
4.Guru semak jawapan pelajar. 5. Guru baiki jawapan dan tatabahasa ayat pelajar.
6.Pelajar buat pembetulan.
|
REFLEKSI
|
Pdp hari ini menunjukkan sedikit kemajuan. Pelajar bosan tetapi guru paksa
kerana disedari mereka memang kesukaran untuk memahami teks.
|
No comments:
Post a Comment