MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
24.6.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
KOMSAS – Perbandingan Nilai Melunas
Rindu dan Kabus di Perbukitan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan aspek-aspek seperti nilai tabah,sabar , bertanggungjawab dalam
kedua dua novel yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar nyatakan peristiwa dalam novel yang berkaitan
dengan nilai kasih sayang dalam
kumpulan empat.
2.Wakil pelajar melaporkan hasil bincang. 3.Guru tanya soalan untuk kukuh pemahaman. |
REFLEKSI
|
Masih ada dua tiga orang pelajar didapati belum habis
membaca. Perbincangan berjalan lancar. Pelaporan juga baik.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.6.2013
Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
KOMSAS – Perbandingan Nilai Melunas
Rindu dan Kabus di Perbukitan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menyatakan aspek-aspek seperti nilai tabah,sabar , bertanggungjawab
dalam kedua dua novel yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar nyatakan peristiwa dalam novel yang berkaitan
dengan nilai kasih sayang dalam
kumpulan empat.
2.Wakil pelajar melaporkan hasil bincang. 3.Guru tanya soalan untuk kukuh pemahaman. |
REFLEKSI
|
Pelajar kelas ini diperingatkan selalu untuk
mencatatkan dan menulis nota hasil
perbincangan. Sikap rata-rata pelajar kelas ini yang suka berseronok masih
sukar dikikis. Guru bertegas dan pelajar keliatan terpaksa da takut.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
25.6.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Tatabahasa
– Ayat Susunan Biasa dan Susunan Songsang
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar
dapat menyusun semula ayat yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar jawab soalan lisan. 3.Pelajar cari subjek ayat dan predikat ayat. 4.Pelajar susun semula subjek atau predikat supaya berbeza daripada ayat asal. 5.Guru panggil pelajar membaca ayat. 6. Pelajar buat pembetulan. |
REFLEKSI
|
Kelas ini tidak data diajarkan komponen sastera
(Novel). Tiada seorang pun ada membaca novel. Daripada tiada belajar, guru
ajarkan tatabahasa.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705 -0815)
|
TAJUK
|
Tatabahasa
– Mencerakinkan ayat majmuk
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menceraknkan ayat mamuk
ayat tunggal.
|
AKTIVITI
|
1..Pelajar baca petikan.
2.Guru minta pelajar baca ayat panjang. 3.Guru jelaskan beberapa ayat dalam ayat majmuk tersebut. 4.Guru berkan latihan. 5.Peajar buat latihan. |
REFLEKSI
|
Pelajar lambat faham tetapi akhirnya 30% Berjaya
membuat latihan dengan yakin.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
26.6.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV (0945-1055)
|
TAJUK
|
Komsas
Klasik – Hikayat Siak
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat bercerita tentang hikayat dibaca dapat membajwab soalan lisan dan
bertulis.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar sudah membaca di rumah.
2.Pelajar jawab soalan lisan guru. 3.Pelajar bercerita. 4.Pelajar jawab soalan pemahaman. |
REFLEKSI
|
Pelajar mengadu tidak faham akan cerita yang dibaca.
Selepas berbincang - guru bombing –
pelajar dapat jalan cerita.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
27.6.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
KOMSAS - Novel
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mengenal pasti persoalan dalam dua novel yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar dalam kumpulan cari persoalan dan bentang.
2.Guru bimbing. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat mengenal pasti aspek persoalan, nilai. Pelajar melaporkanan
perbincangan.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
27.5.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Bina ayat
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat membina ayat mudah dan dapat megenal pasti subjek dan predikat ayat.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar baca petikan.
2.Pelajar cari subjek dan predikat. 3.Guru terangkan maksud beberapa perkataan. Pelajar turut memberikan makna perkataan. 4.Pelajar bina ayat.
5. Guru perbetulkan ayat pelajar.
|
REFLEKSI
|
Pelajar
menunjukkan sedikit minat belajar. Hanya dua pelajar lelaki yang dilhat mahu
belajar.
|
No comments:
Post a Comment