MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
8.4.2013
|
KELAS/MASA
|
5MPV
|
TAJUK
|
Membina ayat pasif – biasa dan songsang
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat me ngaplikasi
latihan mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang
menggunakan perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membna ayat secara bertulis. 3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 4.Pelajar membuat pembetulan. 5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu. |
REFLEKSI
|
5 -7
orang pelajar tidak menguasai latihan ini.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.4.2013Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K6 /(0815-0925)
|
TAJUK
|
Membina ayat pasif – biasa dan songsang
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat me ngaplikasi latihan
mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang menggunakan
perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membina ayat secara bertulis. 3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 4.Pelajar membuat pembetulan. 5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu. |
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat membina ayat pasif subjek asal
pelaku pertama/kedua . Beberapa orang
didapati lambat untuk memahami P&P.
|
MATA
PELAJARAN
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
9.4.2013/Selasa
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0945-1055)
|
TAJUK
|
Membina ayat pasif – biasa dan songsang
|
|
Pelajar dapat mengaplikasi
latihan mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang
menggunakan perkataan yang diberikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membina ayat secara bertulis. 3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis. 4.Pelajar membuat pembetulan. 5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu. |
REFLEKSI
|
Hanya 6
orang pelajar dapat membuat latihan dengan betul. Yang lain hanya menyalin. 5
orang pelajar yang sama tidur ayam untyuk mengelak dimarahi.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5K10 (0705
-0815)
|
TAJUK
|
Menghuraikan Ayat Topik
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menghuraikan Isi
Sokongan dengan menggunakan teknik 4W1H.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
maklumkan tujuan P&P.
2.Guru adakan sesi soal jawab – punca penyakit merebak 3.Guru tulis isi sokongan terpilih dalam bentuk poin din papan hitam. 4.Pelajar diminta menggunakan poin untuk membentuk perenggan karangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati berusaha
menyambung-nyambung poin-poin untuk membina ayat-ayat bermakna. Hanya 6 orang
pelajar yang cuba membuat
Latihan. Yang lain dikesan
hanya menyalin. 4 orang tidur.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
10.4.2013/Rabu
|
KELAS/MASA
|
5MPV
(0945-1055)
|
TAJUK
|
Membuat Rumusan – Punca
Kebanjiran W Asing dan Langkah Atasi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumus petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Guru tanya soalan mudah untuk bantu pelajar mengesan punca , 3. Pelajar cari ayat yang membayangkan punca. 4.Guru semak jawapan pelajar. |
REFLEKSI
|
Pelajar
agak lambat mengesan jawapan. Mereka diberi kerja rumah.
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5MPV(0815-0945)
|
TAJUK
|
Menghuraikan Ayat Topik
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat menghuraikan Isi
Sokongan dengan menggunakan teknik 4W1H.
|
AKTIVITI
|
1.Guru
maklumkan tujuan P&P.
2.Guru adakan sesi soal jawab – punca penyakit merebak 3.Guru tulis isi sokongan terpilih dalam bentuk poin din papan hitam. 4.Pelajar diminta menggunakan poin untuk membentuk perenggan karangan. |
REFLEKSI
|
Pelajar didapati berusaha
menyambungh-nyambung poin-poin untuk membina ayat-ayat bermakna. Ada pelajar
yang ayat-ayat yang dibina mereka menggambarkan kelemahan dari aspek
berhujah. Hujahan tidak begitu jitu. Guru dapat mengesan kekuatan dan
*kelemahan lain. (diksi, tatabahasa, koherensi)
|
MATA
PELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TARIKH/HARI
|
11.4.2013/Khamis
|
KELAS/MASA
|
5K10 (1130-1240)
|
TAJUK
|
Membuat Rumusan – Punca
Kebanjiran W Asing dan Langkah Atasi
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Pelajar dapat merumus petikan.
|
AKTIVITI
|
1.Pelajar
baca petikan.
2.Guru tanya soalan mudah untuk bantu pelajar mengesan punca , 3. Pelajar cari ayat yang membayangkan punca. 4.Guru semak jawapan pelajar. |
REFLEKSI
|
P&P ini hanya mampu ajak
pelajar kenal pasti punca. Pelajar menunjukkan kemajuan khususnya dari segi
sikap( Thadeus, Maline, Leony). Yang lain masih sukar untuk dipujuk.
|
No comments:
Post a Comment