Thursday, April 18, 2013

RPH M15 (8-12.4.2013)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
8.4.2013
KELAS/MASA
5MPV
TAJUK
Membina ayat pasif – biasa dan songsang
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat me ngaplikasi latihan mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang menggunakan perkataan yang diberikan.
AKTIVITI
1.Pelajar secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membna ayat secara bertulis.
3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
4.Pelajar membuat pembetulan.
5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu.
REFLEKSI
5 -7 orang pelajar tidak menguasai latihan ini.


MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.4.2013Selasa
KELAS/MASA
5K6 /(0815-0925)
TAJUK
Membina ayat pasif – biasa dan songsang
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat me ngaplikasi latihan mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang menggunakan perkataan yang diberikan.
AKTIVITI
1.Pelajar secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membina ayat secara bertulis.
3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
4.Pelajar membuat pembetulan.
5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu.
REFLEKSI
Pelajar dapat membina ayat pasif  subjek asal pelaku pertama/kedua .  Beberapa orang didapati lambat untuk memahami P&P. 

MATA PELAJARAN
Pemulihan Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
9.4.2013/Selasa
KELAS/MASA
 5K10 (0945-1055)
TAJUK
Membina ayat pasif – biasa dan songsang

Pelajar dapat mengaplikasi latihan mempasifkan ayat aktif tempoh hari untuk membina ayat yang menggunakan perkataan yang diberikan.
AKTIVITI
1.Pelajar secara lisan membina ayat.
2.Pelajar membina ayat secara bertulis.
3.Pelajar menulis jawapan di papan tulis.
4.Pelajar membuat pembetulan.
5.Latihan ditambah. Guru semak buku pelajar secara individu.
REFLEKSI
Hanya 6 orang pelajar dapat membuat latihan dengan betul. Yang lain hanya menyalin. 5 orang pelajar yang sama tidur ayam untyuk mengelak dimarahi.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.4.2013/Rabu
KELAS/MASA
5K10  (0705 -0815)
TAJUK
Menghuraikan Ayat Topik
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menghuraikan Isi Sokongan dengan menggunakan teknik 4W1H.
AKTIVITI
1.Guru maklumkan tujuan P&P.
2.Guru adakan sesi soal jawab – punca penyakit merebak
3.Guru tulis isi sokongan terpilih dalam bentuk poin din papan hitam.
4.Pelajar diminta menggunakan poin untuk membentuk perenggan karangan.
REFLEKSI
Pelajar didapati berusaha menyambung-nyambung poin-poin untuk membina ayat-ayat bermakna. Hanya 6 orang pelajar yang cuba membuat
Latihan. Yang lain dikesan hanya menyalin. 4 orang tidur.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
10.4.2013/Rabu
KELAS/MASA
5MPV  (0945-1055)
TAJUK
Membuat Rumusan – Punca Kebanjiran W Asing dan Langkah Atasi
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumus petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Guru tanya soalan mudah untuk bantu pelajar mengesan  punca ,
3. Pelajar cari ayat yang membayangkan punca.
4.Guru semak jawapan pelajar.
REFLEKSI
Pelajar agak lambat mengesan jawapan. Mereka diberi kerja rumah.

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.4.2013/Khamis
KELAS/MASA
5MPV(0815-0945)
TAJUK
Menghuraikan Ayat Topik
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat menghuraikan Isi Sokongan dengan menggunakan teknik 4W1H.
AKTIVITI
1.Guru maklumkan tujuan P&P.
2.Guru adakan sesi soal jawab – punca penyakit merebak
3.Guru tulis isi sokongan terpilih dalam bentuk poin din papan hitam.
4.Pelajar diminta menggunakan poin untuk membentuk perenggan karangan.
REFLEKSI
Pelajar didapati berusaha menyambungh-nyambung poin-poin untuk membina ayat-ayat bermakna. Ada pelajar yang ayat-ayat yang dibina mereka menggambarkan kelemahan dari aspek berhujah. Hujahan tidak begitu jitu. Guru dapat mengesan kekuatan dan *kelemahan lain. (diksi, tatabahasa, koherensi)

MATA PELAJARAN
Bahasa Melayu
TARIKH/HARI
11.4.2013/Khamis
KELAS/MASA
5K10 (1130-1240)
TAJUK
Membuat Rumusan – Punca Kebanjiran W Asing dan Langkah Atasi
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat merumus petikan.
AKTIVITI
1.Pelajar baca petikan.
2.Guru tanya soalan mudah untuk bantu pelajar mengesan  punca ,
3. Pelajar cari ayat yang membayangkan punca.
4.Guru semak jawapan pelajar.
REFLEKSI
P&P ini hanya mampu ajak pelajar kenal pasti punca. Pelajar menunjukkan kemajuan khususnya dari segi sikap( Thadeus, Maline, Leony). Yang lain masih sukar untuk dipujuk.

No comments: