Wednesday, April 13, 2011

M13 (28Mac-1April 2011)

MINGGU 13 (28MAC- 1APRIL 2011)

MATA PELAJARAN

Bahasa Melayu

TARIKH/HARI

28.3.2011 ( ISNIN)

KELAS/MASA

4K8– (0815-0925)

TAJUK

Sambungan Pembetulan Membuat Rumusan

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menyalin dan menyatakan frasa memulakan rumusan dan frasa menulis isi-isi tersurat dan tersirat dan kesimpulan.

AKTIVITI

1.Pelajar membaca petikan.
2.Pelajar menyatakan frasa memulakan penulisan rumusan secara individu.
3.Pelajar menyatakan frasa memulakan penulisan isi-isi tersurat dan isi tersurat.
4.Pelajar menyatakan isi-isi tersurat dengan bantuan guru.
5. Guru menyatakan cara membuat kesimpulan.

ABM

Teks Ujian

REFLEKSI

Hanya 4-6 orang pelajar yang mengikuti P&P dengan sepenuhnya. Yang lain tidak menunjuk minat. Mereka hanya menyalin dan berbisik. Guru cuba memujuk pelajar belajar.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.3.2011 (SELASA)

KELAS/MASA

4K8 – (0945-1055)

TAJUK

KOMSAS- Memori Seorang Tua

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar membaca cerpen dan dapat menjawab soalan-soalan mudah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

AKTIVITI

1.Dua tiga orang pelajar membaca nyaring.
2.Soal jawab lisan.
3.Pelajar membaca senyap.(Sambungan dari rumah)
4. Soalan ditulis di papan tulis.
5.Guru bincang jawapan dengan pelajar.

SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM

Sintaksis
KBKK- Menganalisis

REFLEKSI

Enam orang daripada 28 orang pelajar yang tidak mahu langsung membaca. Yang lain ada membaca walaupun sangat perlahan. Purata , seorang pelajar dapat membaca 3 muka surat dalam tempoh 1 jam 20 minit. Esok guru akan bertanya soalan untuk perbincangan. Pelajart sangat-sangat perlu dipaksa dan dipujuk membaca.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.3.2011 ( RABU)

KELAS/MASA

4K4 – ( 08.15-09.25 )

TAJUK

KOMSAS- Cerpen Memori Seorang Tua

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar membaca dan menjawab soalan mudah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

AKTIVITI

1.Pelajar membaca senyap.
2.Soalan diberi untuk dijawab di rumah.

SISTEM BAHASA

Sintaksis.

REFLEKSI

Pelajar membaca dan didapati serius membaca. Ada 3 orang yang berpura-pura membaca. Guru memaksa plajar membaca.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

30.3.2011 ( RABU)

KELAS/MASA

4K8– (10.20-11.30)

TAJUK

KOMSAS – Memori Seorang Tua

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membaca ringkasan dan menulis jawapan pemahaman.

AKTIVITI

1.Guru mengedar petikan ringkasan cerpen.
2.Pelajar membaca nyaring dan senyap.
3.Soal jawab lisan dan diikuti menulis.

ABM

Petikan .

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan lisan tetapi tidak mampu menulis. Mereka hanya menyalin.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

31.3.2011 ( KHAMIS)

KELAS/MASA

4K8– ( 1055-1240 )

TAJUK

Membina ayat

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat dengan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

AKTIVITI

1.Guru tanya pelajar makna perkataan. (tempat, pertempatan, penempatan, setempat, menempatkan, ditempatkan).
2.Pelajar bina ayat.
3.Guru bimbing pelajar.

SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM

Morfologi – kata terbitan

REFLEKSI

Hanya 4 orang pelajar dapat memberi respon kepada soal jawab guru. Yang lain mengelamun, bercakap-cakap, tidak berminat, hilang punca dan …..Akhirnya …mereka menyalin. Guru akan ikhtiar cari kaedah lain.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

24.1.2011 ( KHAMIS)

KELAS/MASA

4K4– (0705-0815)

TAJUK

Sambungan KOMSAS : Memori seorang tua - watak

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat menyatakan perwatakan dan watak-watak yang terdapat dalam cerpen memori seorang tua.

AKTIVITI

1.Perbincangan umum.
2.Guru minta pelajar menamakan watak-watak yang trdapat dalam cerpen.
3.Pelajar menjawab soalan-soalan guru untuk membimbing pelajar menghayati watak-watak utama.

ABM

-

REFLEKSI

Pelajar dapat menamakan watak-watak yang tedapat dalam cerpen. Pelajar juga dapat member bukti terhadap perwatakan seseorang watak.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH/HARI

01.4.2011 ( JUMAAT)

KELAS/MASA

4K4– (0945-1055)

TAJUK

Tatabahasa

HASIL PEMBELAJARAN

Pelajar dapat membina ayat menggunakan perkataan yang diberikan.

AKTIVITI

1.Guru minta pelajar beri makna perkataan: tempat, pertempatan, penempatan dan setempat
2.Pelajar bina ayat.
3.Guru membimbing dan memantau latihan.
4.Perbincangan umum.

ABM

-

REFLEKSI

Hanya 4- orang plajar yang dapat mmbina ayat yang mudah dan betul . Yang lain didapati hanya meniru dan bergurau dan menyampuk. Kelas menjadi tegang apabila guru memberi amaran kepada pelajar-pelajar yang tidak serius belajar. Guru akan terus tegas dengan beberapa orang plajar yang tidak berminat belajar.

No comments: