Friday, April 16, 2010

M16 (12-16.4.2010)

M15 (12-16.4.2010) /rph 1

Tingkatan
Mata Pelajaran Tarikh
Hari
Masa

Tingkatan 6AK1
Bahasa Melayu
12.04.2010
Isnin
0945-1055

Tajuk
Subtajuk Objektif

Pengenalan Sintaksis
Pola Ayat Dasar dan definisi ayat
Pelajar dapat menyatakan konsep ayat dan defiisi ayat dasar.

Aktiviti

1.Guru menjelaskan konsep (sintaksis, kata frasa,ayat dan klausa)
2.Soal jawab untuk memberi peluang pelajar bertanyakan soalan.
3. Pelajar menyalin perbincangan. Guru semak.

Refleksi

70% pelajar menyatakan faham akan penjelasan guru khususnyya berkenaan dengan

M15 /rph.2

Tingkatan
Mata Pelajaran Tarikh
Hari
Masa

Tingkatan 6AK1
Bahasa Melayu
13.04.2010
Selasa
0825-0925

Tajuk
Subtajuk Objektif

Membuat Rumusan
Tabungan dan tujuannya
Pelajar dapat merumuskan petikan dan menghasilkan rumusan yang memperlihatkan wacana dari aspek runtutan isi yang tidak berulang.

Aktiviti

1.Pelajar baca dan buat rumusan.
2. Bincang hasil Guru unakan teknik soalan untuk bantu pelajar ambil hanya isi penting
3. Pelajar hantar hasil kerja dan guru semak.

Refleksi

Hanya 6 orang pelajar yang menghantar tepat pada masa . Yang lain berjanji hantar esoknya.

M15 /rph..3

Tingkatan
Mata Pelajaran Tarikh
Hari
Masa

Tingkatan 6AK1
Bahasa Melayu
14.04.2010
Rabu
0945-1050

Tajuk
Subtajuk Objektif

Pembentangan Frasa Nama oleh Kumpulan Pelajar
Binaan Frasa Nama
Pelajar dapat merumuskan definisi bbinaan frasa nama dan membuat nota ringkas dalam bentuk peta minda.

Aktiviti

1.Kumpulan membentang tugasan.
2.Bincang hasil bentang dari aspek ketepatan penyampaian isi dan konsep.

Refleksi

5 orang pelajar lelaki di padang bantu AJK bola baling zon Samarahan. Pembentangan memuaskan.

M15 /rph 4

Tingkatan Mata Pelajaran Tarikh Hari
Masa

Tingkatan 6AK1
Bahasa Melayu
Jumaat
1040-1140

Tajuk Subtajuk Objektif

Analisis Teks
Kesilapan frasa kerja, frasa nama dan struktur ayat.
Pelajar dapat mengenal pasti ulasan bagi setiap kesilapan.

Aktiviti

1.Pelajar buat latihan.
2.Perbincangan.
3.Pelajar buat pembetulan.

Refleksi

Pelajar belum dapat menguasai cara mengulas yang tepat.

No comments: