PERKARA: | RANCANGANPELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:41 | Hari:Rabu |
Tarikh:7.10.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0925 Kelas: 6AK1 & 6AK5 |
Tajuk: | Penulisan Karangan - Latih tubi (Ulang kaji): Peranan Media Massa |
Rujukan: | Goay Teck Chong.1992:37 |
Objektif: | Pelajar dapat menuklis ayat topik dengan tepat, gramatis, dan menghuraikannya menurut wacana yang utuh. |
BBM: | Percontohan di papan tulis (hasil pelajar) |
Nilai: | kebebasan - terhad dan mutlak |
Kemahiran Generik: | Kemahiran Berfikir: cungkil maklumat, Kemahiran Belajar: olah maklumat |
Aktiviti: | 1. Pelajar tulis ayat topik. 2. Hasil pelajar disemak dan dibincangkan dari aspek wacana dan tatabahasa. 3. Pelajar huraikan ayat topik secara individu. 4. Hasil ditulis di papan tulis dan bincangkan dari aspek wacana dan tatabahasa. 5. Rumusan oleh guru. |
RefleRReflefksiksi: | Jangkaan: Kemahiran membina perenggan meningkat. |
PERKARA: | RANCANGANPELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:41 | Hari:Rabu |
Tarikh:7.10.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0945 - 1055 pagi Kelas: 6RK1 |
Tajuk: | Tatabahasa: Latihan Bina Ayat Aktif kepada Pasif, Ayat AKtif Transitif 2 objek, Ayat Transitif Aktif Tak Transitif |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan: 1997:1339-199 |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal pasti konsep ayat aktif dan ayat pasif yang mengandungi kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif. |
BBM: | Percontohan dipetik daripada Tatabahasa Dewan. |
Nilai: | semangat masyarakat |
Kemahiran Generik: | Kemahiran Belajar: Menganalisis dan membuat kesimpulan |
Aktiviti: | 1. Pelajar buat latihan. 2. Jawapan pelajar disemak. 3. Jika masa masih ada, latihan tambahan diberikan sebagai Latih Tubi. |
RefleRReflefksiksi: | * Berdasarkan pengalaman lepas, pelajar sangat sukar untuk memahami konsep transitif dan tak transitif. Latihan ini betul-betul bertujuan memberi kefahamaan kpd merekan tentang konsep aktif transitif dan tak transitif. |
No comments:
Post a Comment