PERKARA: | RANCANGANPELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:41 | Hari:Isnin |
Tarikh:5.10.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0925 Kelas: 6AK1 & 6AK5 |
Tajuk: | Ulang kaji Sintaksis: Membincangkan Soalan Latihan |
Rujukan: | Kertas Soalan Dinamika IV |
Objektif: | Pelajar dapat menilai soalan dan jawapan yang dipilih. Pelajar berpeluang menyoal dan mengenal pasti jawapan dan aspek berkaitan semasa membincangkan jawapan bagi setiap soalan. |
BBM: | Kertas Soalan |
Nilai: | Berani |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar: Menganalisis dan membuat kesimpulan |
Aktiviti: | 1. Pelajar nyatakan sebab jawapan yang dipilih. 2. Guru membuat rumusan jawapan. 3. Ulang langkah 1 dan 2. |
RefleRReflefksiksi: | PNP di atas dilaksanakan. Pada beberapa soalan, pelajar didapati belum mengulang kaji tajuk yang sepatutnya sudah ulang kaji. Tidak seorang pelajar pun dapat menyenaraikan 7 ciri wacana, definisi laras dan beza maksud retorik pelbagai. |
PERKARA: | RANCANGANPELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:41 | Hari:Isnin |
Tarikh:5.10.2009 | MataPelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0945 - 1055 Kelas: 6RK1 |
Tajuk: | Sambungan Morfologi: Perbezaan Fungsi Akhiran KK Transitif '-kan dan -i' |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan (20004:176-180) |
Objektif: | Pelajar dapat membina ayat yang menggunakan kata kerja transitif yang menggunakan imbuhan -i dan -kan dengan betul. Pelajar dapat menyatakan fungsi akhiran tersebut. |
BBM: | Carta |
Nilai: | Hormat ibu bapa |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar: Menganalisis dan menbuat kesimpulan |
Aktiviti: | 1. Pelajar bina ayat guna kkt berakhiran -kan dan -i. 2. Guru minhta pelajar menytakan fungsi penggunaan akhiran -i dan -kan. 3. Guru bantu dan rumus. |
RefleRReflefksiksi: | Pelajar tunjuk minat belajar tapi ada beberapa orang kelihatan hilang punca iaitu sukar mengikuti penerangan yang bersifat abstrak. (pelajar pilihan kedua) |
No comments:
Post a Comment