PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:40 | Hari:Rabu |
Tarikh:30.9.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0925 Kelas: 6AK1&5 |
Tajuk: | Perbincangan dan Pembentangan Karangan:Penyakit Berjangkit |
Rujukan: | Pelajar buat rujukan sendiri. |
Objektif: | Pelajar dapat mengenal pasti penggunaan kata,frasa dan ayat yang salah dan menyatakan sebab kesilapan, membuat pembutlan. |
BBM: | Penerangan pelajar dibuat di papan hitam. |
Nilai: | Hormat |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar - mencatat dan merekod maklumat, menganalisis |
Aktiviti: | 1.Pelajar mengenal pasti jenis kesilapan ayat. 2. Pelajar menyatakan ulasannya. 3.Perbincangan dan guru membantu. |
RefleRReflefksiksi: | Lebih kurang 30% pelajar, rupa-rupanya hanya sibuk menyalin perkara yang dibuat guru dan rakan. Kumpulan pelajar ini dikesan apabila mereka didapati tidak mematuhi dan menyalin dengan betul apa-apa yang dibincangkan. |
PERKARA: | RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BM |
Minggu:40 | Hari:Rabu |
Tarikh:30.9.2009 | Mata Pelajaran:Bahasa Malaysia |
Masa: | 0815-0945 Tingkatan: 6RK1 |
Tajuk: | Sambungan tajuk Morfologi: Kata Kerja |
Rujukan: | Tatabahasa Dewan (2004:139-176) |
Objektif: | Pelajar dapat mengkategori golongan kata kerja dan dapat menyatakan penggunaannya dalam ayat. |
BBM: | Carta di lukis di papan tulis. |
Nilai: | Rajin dan tabah berusaha |
KemahiranGenerik: | Kemahiran Belajar: Mencatat dan menganalisis |
Aktiviti: | 1. Guru memberi penerangan. 2. Pelajar bina catatan dalam bentuk peta minda. 3. Pelajar nyatakan sub-subgolongan kata kerja dan menyatakan percontohan sekali. |
RefleRReflefksiksi: | Beberapa orang pelajar ditegur kerana tidak mencatat semasa perbincangan. Mereka juga didapati tiada nota. |
No comments:
Post a Comment